Koning e-mail zit stevig op de troon

KONING E-MAIL ZIT STEVIG OP DE TROON

Het meest effectieve kanaal voor reclame

Nederlanders krijgen het liefst aanbiedingen en nieuws van hun favoriete winkels en merken in een e-mail. Reclame op social media en gepersonaliseerde advertenties op websites worden minder gewaardeerd. Dat maakt e-mail het beste kanaal voor marketing. Dat is de conclusie die we kunnen trekken uit het vijfde Nationale e-mailonderzoek van Spotler.

Ondanks de belofte van precieze targeting, ergeren veel mensen zich aan advertenties op Facebook of WhatsApp. Social media zijn er voor nieuwsgaring, vermaak en contact met vrienden en familie, hierbij wordt reclame als storend ervaren.

Ook retargeting met advertenties voor recent bekeken artikelen lijkt vaak averechts te werken. Bijna iedereen die weleens zoekt naar goederen of diensten op internet, weet inmiddels een beetje hoe retargeting werkt. Want ze hebben gegoogeld waarom ze tot vervelens toe achtervolgd worden door advertenties voor producten die al zijn aangeschaft of reisbestemmingen die al zijn geboekt. Zorgvuldigheid en voorzichtigheid met dit kanaal is dus geboden.

De voordelen van e-mail

Het onderzoek van Spotler werd gehouden onder 2029 Nederlanders van alle leeftijden. Nederlanders staan open voor reclame per e-mail. Dat wordt bevestigd door informatie uit de  Twinkle 100, de ranglijst van e-commercebedrijven in Nederland. In de metingen van websiteverkeer is het percentage voor verwijzingen vanuit e-mail vrijwel altijd hoger dan vanuit social media.

De meeste mensen geven de voorkeur aan e-mail voor berichten van de overheid, banken, verzekeraars en energieleveranciers. Maar ze ontvangen ook graag nieuws en aanbiedingen van hun favoriete winkels of merken. E-mail is hiervoor zo geschikt, omdat het de ontvanger vrij staat om het bericht meteen te lezen of  te bewaren voor later, als het beter uitkomt. Het komt minder opdringerig over dan gepersonaliseerde advertenties op websites of Facebook, omdat iemand zich altijd bewust inschrijft voor een specifieke nieuwsbrief en zich ook weer kan afmelden.

E-mail is en blijft dus misschien wel het meest effectieve kanaal voor marketing. 93% van de Nederlanders is ingeschreven voor minstens één nieuwsbrief. Maar liefst 85% heeft zich het afgelopen jaar ingeschreven voor een nieuwe nieuwsbrief, en 75% heeft het afgelopen jaar iets gekocht naar aanleiding van een e-mail. (bron: Spotler)

De meeste mensen lezen hun mail op een smartphone. Nederlanders checken hun inbox 1 tot 6 keer per dag! Met mobielvriendelijke sites en betaaloplossingen, en binnenkort zelfs de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit een e-mail te shoppen, wordt conversie steeds eenvoudiger en kosteneffectiever. Mits met de juiste juridische waarborgen omgeven, blijft e-mail zo het ideale kanaal om klanten te informeren en tot aankoop te verleiden. Let wel goed op de strengere eisen met betrekking tot toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens in de nieuwe Europese wetgeving!

Meer dan e-mail: de complete customer journey

Maar is alleen e-mail nog voldoende om klanten te binden en optimaal te bedienen? Het antwoord hierop is nee. Voor elk contactmoment op de customer journey is, afhankelijk van de doelgroep en het product, een optimaal kanaal te bedenken: e-mail, sms, pushberichten in een app of contact via social media.

Social media voor klantenservice en contact

Want als het gaat om klantenservice, dan stellen consumenten contact via Twitter, Facebook en WhatsApp juist wél op prijs. Het is zo immers mogelijk om snel antwoord te krijgen op vragen, of om een klacht te laten verhelpen. Als dit middel goed worden ingezet tenminste. Klantenservice via social media werkt het best met een speciaal social-mediateam. Dit team moet dan wel kunnen beschikken over alle data m.b.t. producten, diensten, veelgestelde vragen en vaak voorkomende klachten. Ook moet duidelijk zijn wanneer de klantenservice bereikbaar is en op welke termijn de klant een antwoord kan verwachten.

Transparantie is alles, een ontevreden klant zal immers op diezelfde social media tegen al zijn vrienden of in het openbaar zijn hart luchten over een teleurstellende ervaring. Dat kan slecht uitpakken voor de reputatie van een bedrijf of merk. Omgekeerd kan een tevreden klant zomaar een ambassadeur worden.

Apps

In de Twinkle 100 lezen we ook dat succesvolle e-commerce steeds meer gebruik maakt van apps. Vooral warenhuizen, leveranciers van niet duurzame consumptiegoederen (zoals voedsel en verzorgingsproducten), mode- en sportmerken zetten hierop in. Binnen deze apps zijn er natuurlijk contactmomenten, via loyaltyprogramma’s en gepersonaliseerde pushberichten, al dan niet in combinatie met (winkel)locatiegegevens. Een compleet Marketing Automation platform maakt het makkelijk om apps te integreren in je Customer Journey.

De geïntegreerde klantreis

E-mail blijft onmisbaar om een persoonlijke relatie met de klant op te bouwen, maar één kanaal is niet meer genoeg. De koning moet zich omgeven met capabele en gespecialiseerde ministers. Het loont de moeite voor bedrijven en merken om zich te verdiepen in een Marketing Automation platform dat aansluit op de specifieke  wensen van een organisatie, en dat kan meegroeien.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Marketing Automation en de waarde die een goed uitgedacht en ingeregeld systeem kan toevoegen? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden. Wij hebben oplossingen voor elk type organisatie, van klein tot groot.

 

VISIT OUR TECH BLOG:
WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY

Deze website plaatst functionele cookies en trackers om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers.

VISIT OUR TECH BLOG: WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY