Loading...
Home / Blog / TIJD OM E-MAILS AAN TE PASSEN VOOR MOBIELE WEERGAVE?

Je gebruikt je telefoon al lang niet meer om alleen maar mee te bellen,  je verzendt en ontvangt er e-mail mee, maakt foto’s- en filmpjes, luistert muziek en navigeert.

Tijdens een vergadering je mail checken is allang niet meer ongebruikelijk, en een congres of seminar zonder social media is bijna ondenkbaar. Kortom, de smartphone neemt tegenwoordig een prominente plek in de dagelijkse communicatie in. Daarom is het voor marketers van groot belang om rekening te houden met de mobiele weergave van e-mails.

Enkele cijfers

Volgens de DDMA nationale Benchmark 2015  opent Bij B2C mailing gemiddeld 43% van de unieke ontvangers e-mail op een mobiel apparaat en 37% klikt op een link in de mail. Uit internationaal onderzoek blijkt dat inmiddels 54% van alle e-mail nu op een mobile device wordt geopend en dat responsive design resulteert in 15% meer kliks. Deze percentages zullen in 2016 naar verwachting verder gaan stijgen.

Hoe pas je het ontwerp van de e-mail aan?

Er zijn drie opties om de mobiele weergave te optimaliseren:

• Fluid design: Hiermee wordt de breedte van de mail variabel door percentages te gebruiken. Je werkt dus niet met een vaste breedte.

• Adaptive design: Je maakt verschillende versies op basis van vaste breedtes en resoluties. De afbeeldingen schalen in sprongen (en de breedte van de mail heeft een vast ingestelde waarde voor elk vooringestelde formaat scherm).

• Responsive design: Dit is een flexibele layout, met flexibele afbeeldingen en media, en media queries (Hiermee kun je je site/e-mail goed leesbaar maken op elk apparaat.).

Kijk hier voor een video over de verschillen tussen deze designs.

Een stappenplan:

Iedere oplossing heeft zijn eigen tariefstructuur. Voordat je alles omgooit, moet je weten hoe jouw klanten actief zijn op mobiele apparaten. En zijn je product en je organisatie klaar voor mobile?

Ken je klanten; Analyseer hoe zij e-mail ontvangen (op mobiel, tablet of PC en via welk operating system). Op basis hiervan kies je het optimale design voor jouw doelgroep. Heb je veel Gmail adressen in je bestand? Bedenk dan dat de Gmail app op de telefoon vooralsnog geen responsive of adaptive versie toont. Zet in dat geval de belangrijkste onderdelen aan de linkerkant van je mail, zodat die altijd direct in beeld komen.

Inventariseer welke e-mails je wilt aanpassen. Je hoeft wellicht niet iedere e-mail aan te passen; notification e-mails bestaan vaak alleen uit tekst en hier volstaat de goedkopere fluid design oplossing.

Als je gaat optimaliseren voor mobile, pas dan de gehele customer journey aan. Wanneer je vanuit een responsive e-mail doorklikt en uitkomt op een niet-geoptimaliseerde landings-, responspagina is dat zonde. Alle moeite en inspanningen om de e-mail te optimaliseren doe je hiermee teniet.

Een schot voor open doel, maar … test om te zien wat voor jou werkt. Gebruik de resultaten om je uiteindelijke keuze te maken.

Blijf continu de resultaten volgen en stuur zo nodig bij. Net als de inhoud van je database verandert de markt van mobiele apparaten ook; er komen doorlopend nieuwe smartphones bij en gebruikerservaringen veranderen.

Zorg dat je goed inzicht hebt in je data om keuzes te kunnen maken en zo nodig investeringen te doen. Ons advies: Eerst inzicht krijgen, vervolgens keuzes maken, deze testen en dan pas implementeren.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in juni 2014, en is in januari 2016 bijgewerkt met de laatste updates.
Bron illustratie: DDMA E-mail Summit 2014 (Ewa Badaruk van Adidas Group)

Deze site maakt gebruik van cookies, lees voor meer informatie onze privacy policy

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close