DDMA Nationale e-mail Benchmark 2019

E-mail nog steeds het krachtigste kanaal

De nieuwste editie van de DDMA Nationale e-mail benchmark bevestigt wederom de effectiviteit van e-mail als marketingkanaal.

Voor de benchmark werd gekeken naar data uit 167.000 campagnes van 2.923 bedrijven. In totaal waren dat 4,2 miljard e-mails, verstuurd in Nederland tussen januari en december 2018.

Klein en relevant scoort

Vergeleken met de vorige benchmark (met data uit 2017) is de COR (Confirmed Open Rate) hetzelfde gebleven met 38%. Maar zowel CTR (Click Through Rate), als CTO (Click to Open Rate) zijn licht gestegen. De meeste winst wat betreft deze ratio’s lijkt te zijn behaald met minder en kleinere campagnes. Hoe dat kan? Minder frequente, kleinere campagnes kun je beter afstemmen op de voorkeuren en interesses van de lezer en zijn dus relevanter. Dan worden je e-mails vaker geopend en beter gelezen.

Invloed van de AVG

Op 25 mei 2018 werd de AVG van kracht. Is daar iets van terug te zien in de cijfers? Eigenlijk is het effect niet te meten. Het zou echter zomaar kunnen dat campagnes beter scoren omdat veel organisaties hun database eens goed onderhanden hebben genomen. Als je alleen relevante e-mails stuurt aan betrokken klanten met een geldige opt-in, dan zie je dat terug in de clicks.

Zet alle technieken in!

Responsive design behoeft eigenlijk geen uitleg meer en wordt in 89% van de onderzochte e-mails gebruikt. In 2018 werd 37% van de e-mails op een mobiel apparaat geopend. In sommige sectoren ligt dat percentage veel hoger: Horeca scoort 54%, eCommerce ligt op 51% en Retail gemixt (on- en offline) op 49%. Het tijdstip van ontvangst is ook van grote invloed: het is niet verrassend dat buiten kantooruren e-mails veel vaker op mobiel worden geopend.

De inzet van andere technieken om e-mail relevanter te maken, zoals dynamische content en gepersonaliseerde onderwerpregels, neemt licht toe. Het is zeker de moeite waard om hier meer aandacht aan te besteden, want kan een zeer positief effect hebben op COR en CTR. Met behulp van een krachtig Marketing Automation platform, zoals de Salesforce Marketing Cloud, is het toevoegen van dynamische content en gepersonaliseerde onderwerpregels makkelijker dan ooit tevoren.

Mits je optimaal gebruik maakt van je data en de juiste technieken inzet bij het creëren van aantrekkelijke boodschappen, blijft e-mail met voorsprong het beste kanaal om met je klanten te communiceren.

De Nationale e-mail Benchmark, met de cijfers en tabellen voor alle branches, kun je bij de DDMA downloaden.

Wil je weten hoe je beschikbare data optimaal kunt inzetten om effectieve e-mailcampagnes te ontwikkelen? Neem contact met ons op!

VISIT OUR TECH BLOG:
WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY

Deze website plaatst functionele cookies en trackers om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers.

VISIT OUR TECH BLOG: WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY