Loading...
Home / Uncategorized / De Twinkle 100 2016 is uit!

Verschuivingen in de lijst door nieuwe manier van ranking

De jaarlijks verschijnende ranglijst van e-commerce bedrijven is gebaseerd op de omzet in Nederland in 2015. Soms zijn de officiële cijfers verstrekt door de bedrijven, als dat niet het geval is, betreft het een schatting naar aanleiding van onderzoek door Twinkle en zijn onderzoekspartners.

We constateren een aantal opmerkelijke verschillen met vorig jaar. Uit de redactionele verantwoording wordt duidelijk dat vergelijken met voorgaande edities eigenlijk ook niet relevant is. Er is dit jaar namelijk een andere methode gehanteerd voor de ranking: ondernemingen die onder een holding vallen, maar een eigen e-commerce organisatie hebben, worden voortaan apart vermeld. Ook nieuw dit jaar: Buitenlandse bedrijven doen ook mee, met hun in Nederland gerealiseerde omzet.

Deze nieuwe aanpak heeft er onder andere toe geleid dat Ahold niet langer op 1 staat. Die plek wordt nu ingenomen door Bol.com. Dat is onderdeel van Ahold, en verantwoordelijk voor het grootste deel van de online omzet van het concern. AH online, ook van Ahold, vinden we terug op plaats zes. Een van CloseContact’s nieuwste klanten: Nextail, dat onder Blokker Holding vorig jaar op nummer 13 te vinden, staat nu zelfstandig op nummer 10. Wij gaan er natuurlijk alles aan doen om Nextail volgend jaar hoger in de top tien te krijgen!

Travix met stip op 1 in de Travel 30 … klopt dat wel?

In de ranglijst voor online reisondernemingen heeft een spectaculaire verschuiving plaatsgevonden. KLM werd van de eerste plaats verstoten door Travix, het moederbedrijf van o.a. Vliegwinkel.nl, BudgetAir en Cheaptickets.nl. Travix stond vorig jaar op plaats zes, met een omzet van 222 miljoen Euro.

Hoewel de online omzet van de KLM vorig jaar opnieuw is gestegen (volgens de schatting van Twinkle),  behaalde Travix (opnieuw volgens de schatting van Twinkle, er zijn dit jaar geen cijfers verstrekt) in 2015 een omzet van maar liefst 700 miljoen euro.

Als dat klopt, is het een wel heel spectaculaire omzetstijging. Er zijn echter al twijfels gerezen over de juistheid van deze schatting. Wij zijn daarom nu al benieuwd waar Travix volgend jaar in de Travel top 30 zal eindigen!

Dankzij het onderzoek naar de content van e-commercewebsites door studenten van het Centre for Market Insights van de HvA, bevat deze Twinkle 100 ook veel gedetailleerde informatie over betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken. Verder is er natuurlijk weer veel informatie over toeleveranciers, betaalmethoden, websiteperformance en social media activiteit in het boek te vinden De verbeterde vormgeving en een handige index op bedrijfsnaam achterin, maken het nog makkelijker om alle informatie snel op te zoeken. De Twinkle 100, inclusief de Tweede 100 en de Travel 30 is hier in boekvorm te bestellen.

Deze site maakt gebruik van cookies, lees voor meer informatie onze privacy policy

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close