Loading...
Home / CC in het nieuws / Database marketing: je eigen pot met goud?

Database Marketing

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een database voor diverse marketingdoeleinden. Sommige organisaties beschikken zelfs over centrale datawarehouses of marketingdatabases met daarin de meest uitgebreide klantprofielen. Wij merken echter dat de meeste organisaties nog veel te weinig doen met deze rijkdom aan data. De communicatie is vaak nog veel te algemeen in plaats van klantgericht en persoonlijk. Kortom, duik eens in je data, ontdek en leer. Start met Database Marketing!

Waar haal je die data vandaan?

Gebruik niet alleen de informatie die je van je klanten krijgt bij een nieuwsbriefaanmelding of het invullen van een aankoopformulier. Vul je profielen binnen de database aan met alle relevante data die het profiel ‘completer’ en ‘waardevoller’ maken.  Die data maakt je profielen ook meer geschikt voor customer lifecycle campagnes en andere vormen van event driven marketing. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van transactiegegevens, callcenter gegevens, social media, klachtenregistratie, data die voortkomt uit loyaliteit- spaarprogramma’s, website clickstream data etc.

Het is noodzakelijk deze data op de juiste wijze te koppelen aan het klantprofiel. Zorg voor slimme ‘connectors’ om je klantprofiel te verbinden aan de data uit externe systemen zoals bijvoorbeeld je webwinkel platform of CRM-systeem. Dit kan tegenwoordig prima binnen e-mailmarketingsystemen door de uitgebreide API-services en multi-dimensionele database opbouw.

Lees hier verder het artikel van Hans Meijer op Marketingfacts.

Deze site maakt gebruik van cookies, lees voor meer informatie onze privacy policy

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close