CloseContact | Op vakantie is de klant ook online | CloseContact

OP VAKANTIE IS DE KLANT OOK ONLINE

Zomermarketing

Zomermarketing: laat geen kansen liggen!

Nostalgie: vroeger maakten we op vakantie in het buitenland gebruik van Euro- of Travellercheques en moesten we naar het plaatselijke postkantoor of bankfiliaal om die te verzilveren. Daar kon je uitgebreid kennismaken met de lokale cultuur: vertegenwoordigd door een lange rij bejaarden die hun pensioen kwamen ophalen. Ook spaarden we muntjes om in een telefooncel naar huis te bellen. Met een handvol kleingeld kon je het thuisfront 30 seconden aan de lijn krijgen en laten weten dat alles oké was. Soms kochten we een peperdure, enkele dagen oude krant voor de ANWB familieberichten en om een beetje op de hoogte te blijven van het Nederlandse nieuws.

Tegenwoordig  kun je de pinpas in bijna iedere internationale geldautomaat stoppen voor contanten, of er zelfs gewoon mee betalen in de winkel. We nemen onze iPad of laptop mee om te Skypen via de gratis WiFi in het hotel en sturen dagelijks foto’s naar het thuisfront en Facebook om iedereen te laten weten hoe leuk we het hebben. We checken een paar keer per dag nu.nl voor het laatste nieuws. Onze e-mail lezen we op de smartphone op een terrasje op de boulevard, onder het genot van een cappuccino. Eigenlijk kunnen we stellen dat ons online gedrag tijdens de vakantie niet veel verandert. En omdat sinds juli 2017 de roamingkosten binnen Europa zijn afgeschaft, en kunnen we ook op vakantie binnen onze bundel internetten. Toch zien we dat de hoeveelheid verstuurde marketingmails in het vakantiehoogseizoen omlaag gaat.

Waarom stoppen marketeers in de vakantie met het versturen van e-mails?

Omdat ze dit vanuit de traditionele direct mail gewend zijn?
Vroeger lag een brief of folder thuis op de mat en werd hij pas gelezen na de vakantie. Tegenwoordig leest minstens een derde van de vakantiegangers dagelijks zijn mail.

Omdat online gekochte producten niet bezorgd kunnen worden?
Elk jaar brengt ca. een kwart van de Nederlanders de vakantie in eigen land door. Bezorging op het vakantieadres aanbieden is dus een optie. Of spreek een latere bezorgdatum af, zodat het pakketje aankomt als de klant weer thuis is. Het is ook het overwegen waard om e-mailcampagnes te segmenteren op Noord, Midden en Zuid, op basis van de vakantiespreiding.
Zomermarketing

De zomer is niet de tijd om alle campagnes stil te zetten

De doelgroep is bereikbaar, heeft alle tijd om online te winkelen en is misschien wel dringend op zoek naar specifiek vakantiegerelateerde producten. Dus het is zaak om tijdens de vakantiemaanden niet minder, maar slimmer te mailen.

De zomer is de tijd om de mogelijkheden van marketing automation optimaal te benutten

Met marketing automation kunnen processen worden ingericht om mails automatisch te versturen; gesegmenteerd en gepersonaliseerd, aangestuurd door klik- en surfgedrag, of op basis van voorspellende analyses.

Verstuur niet alleen aanbiedingen of nieuwsbrieven. Denk ook eens aan een campagne rond het verlaten winkelwagentje. Stel: iemand doorloopt het hele winkelproces in de webshop tot en met iets in het winkelwagentje doen … maar dan wordt er niet afgerekend en de bezoeker verlaat de webshop. Probeer deze groep eens te benaderen met een opvolgmail. Doe ze een aanbod om te bezorgen op een ander (vakantie-)adres of op een later tijdstip. Marketing automation maakt het mogelijk. Het maakt het ook makkelijker om zelf met een gerust gevoel op vakantie te gaan, zeker in organisaties zonder een grote marketingafdeling.

Benieuwd naar de mogelijkheden van marketing automation in de zomer (en in de rest van het jaar)? Neem vrijblijvend contact met ons op  via 020 480 2020 en vraag naar Pim van den Boogaard, of mail naar pim@closecontact.nl.

Comments are closed.