CloseContact | Datagedreven Marketing in 2017 | CloseContact

Datagedreven Marketing in 2017

vooruitblik  2017

Vooruitblik voor 2017 … en verder

Eind 2016 en begin 2017 lazen we niet alleen vele in memoriams voor overleden (pop)idolen, maar ook volop voorspellingen. Zoals: we gaan alleen nog maar online winkelen in virtual reality! Of nee: we gaan juist weer naar de fysieke winkel, maar dan hoeven we niet meer af te rekenen bij de kassa, want, het aankoopbedrag wordt automatisch van je rekening afgeschreven! Amazon doet het al!

Ook wij kijken vooruit, maar we houden het graag concreet. Er zijn namelijk veel interessante ontwikkelingen waar de marketingbranche het komende jaar rekening mee moet houden.

Wat 2017 en 2018 gaan brengen

De vooruitzichten zijn gunstig, de koopkracht neemt toe, het bbp stijgt en de werkeloosheid neemt verder af. Dit lijkt ons een goed moment om serieus te gaan investeren in online marketing!

De belangrijkste tips voor een succesvol 2017

1. Maak werk van Marketing Automation

Marketing Automation is geen vaag toverwoord meer, maar een absolute vereiste voor succesvolle digitale marketing. Vragen om een review, een ‘abandoned shopping cart’ campagne, klanten activeren of het sturen van een verjaardagsmail zijn zomaar voorbeelden van marketing campagnes en processen die eenvoudig geautomatiseerd kunnen worden. Zo bereik je de klant altijd op het juiste moment en met relevante informatie. Hiermee zorg je voor een continue stroom van leads, klanttevredenheid en positieve aandacht voor je merk. En maak je tijd vrij om je te concentreren op de inhoud van je boodschappen …

2. Besteed aandacht aan content

Want het belang van goede content wordt nog te vaak onderschat. Goede content biedt meer dan product en prijs, het omvat de totale ‘customer experience’. Verras je klanten in 2017 met mooie verhalen en eerlijke informatie. De trends voor 2017 zijn originaliteit en emotie. Hiermee voeg je waarde toe aan je merk. Waardevolle content draagt bij aan een goede relatie met bestaande klanten en zorgt ervoor dat je gevonden wordt door zoekmachines en nieuwe klanten. De techniek om erachter te komen waar je klanten behoefte aan hebben is beschikbaar, dus …

3. Gebruik de mogelijkheden van Artificial Intelligence

Of je nu, zoals KLM, A.I. met voorspellende analyses laat helpen bij het communiceren met de klant, of een compleet CRM – Marketing platform als Salesforce gebruikt met de ingebouwde assistentie van kunstmatig brein Einstein; we kunnen kunstmatige intelligentie niet meer wegdenken als onderdeel van marketing anno 2017. Het aantal zelfstandig denkende applicaties gaat alleen maar toenemen. Er zit echter wel Europese wetgeving in de pijplijn die grote impact kan hebben op digitale marketing en die onmiddellijke aandacht verdient …

4. Begin nú met de voorbereiding op nieuwe Europese wetgeving

Het klinkt misschien gek om in de eerste maand van 2017 al over het volgende jaar te beginnen, maar in 2018 gaan er grote veranderingen plaatsvinden op het gebied van privacywetgeving. Op 25 mei 2018 treden in de hele Europese Unie de General Data Protection Regulation (GDPR) -in het Nederlands: Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG)- en de ePrivacy Verordening (de Europese Telecomwet) in werking. Deze twee nieuwe wetten gaan grote impact hebben op de werkwijze van online marketeers. Zo veranderen de regels omtrent het gebruik van cookies en wordt het gebruik van persoonsgegevens voor marketing over alle kanalen opt-in.

Uitdagingen

Vooruitblik voor 2017
Hoe krijg je consumenten zover dat ze je hun vertrouwen en opt-in geven, en je koekjes blijven aannemen? Dat wordt zeker een van de grote uitdagingen voor de marketingbranche in 2017 en 2018. Daarom blijven wij dit onderwerp het komende jaar (en daarna) op de voet volgen.

Wil je naar aanleiding van onze vooruitblik voor 2017 meer weten over de mogelijkheden van datagedreven marketing, Marketing Automation en Artificial Intelligence? Wij hebben passende oplossingen in huis voor elke organisatie en elk budget. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!

Pim van den Boogaard en Anja Bart

Comments are closed.