CloseContact | Marketing nu: alleen datagedreven | CloseContact

Marketing nu: alleen datagedreven

Afbeelding Global Review

Global review of Data-driven Marketing and Advertising 2016

Er komt steeds meer data beschikbaar uit allerlei digitale kanalen, en ook steeds meer technologie om die data te verwerken tot gerichte, relevante klantcommunicatie. Marketing die niet gebaseerd is op data bestaat eigenlijk niet meer.

De Global Review of Data-driven Marketing and Advertising is een onderzoek dat sinds 2014 elk jaar in 18 landen wordt gehouden onder marketeers, adverteerders, uitgevers, dienstverleners and technologen. Een meerderheid van de respondenten uit het onderzoek heeft in 2016 opnieuw meer geïnvesteerd in datagedreven oplossingen en ziet deze als onmisbaar voor hun inspanningen om de klant centraal te stellen. Segmentatie met behulp van voorspellende analyse wordt gezien als dé manier om digitale marketing naar een hoger plan te tillen.

Per kanaal

Het lijkt er op dat marketeers liever investeren in bewezen, toegankelijke en meetbare kanalen. Niet gestandaardiseerde of niet breed geaccepteerde technieken als addressable tv en digital out of home blijven duidelijk achter bij laagdrempelige mobiele toepassingen zoals apps, social media management en sms. Deze zijn via marketing automation platforms eenvoudig in te richten en leveren direct meetbare resultaten op.

E-mail, search en webcontent blijven stabiel. Investeringen in direct mail dalen bijna overal, maar niet in Nederland. Dat laatste roept wel vragen op, dat zal toch niet alleen aan die hardnekkige mailings van de Postcodeloterij liggen?

 

 

Global review of Data-driven Marketing and Advertising 2016

Vertrouwen per kanaal, wereldwijd (klik voor volledige grafiek)

E-mail, search en webcontent blijven stabiel. Investeringen in direct mail dalen bijna overal, maar niet in Nederland. Dat laatste roept wel vragen op, dat zal toch niet alleen aan die hardnekkige mailings van de Postcodeloterij liggen?

Global review of Data-driven Marketing and Advertising 2016

Nederland per kanaal (klik voor volledige grafiek)

Uitdagingen

Het vertrouwen in datagedreven marketing stijgt niet overal. Dat heeft misschien te maken met een aantal uitdagingen waar de marketingsector mee te maken heeft. Hoe integreer je bestaande marketingstrategieën met de groeiende hoeveelheid data die beschikbaar komt uit steeds meer on- en offline kanalen? Hoe optimaliseer je interne processen voor het gebruik van die data? Grotere organisaties kampen soms met verouderde of vastgeroeste bedrijfsprocessen. Zij vrezen  niet snel genoeg te kunnen inspringen op nieuwe (digitale) ontwikkelingen. Ook strengere regulering op het gebied van persoonsgegevens en privacy zorgt voor onzekerheid.

 

 

Global review of Data-driven Marketing and Advertising 2016

Vertrouwen in datagedreven marketing wereldwijd per land (klik voor volledige grafiek)

Waarde creëren met technologie en training

Veel respondenten denken dat zij (of hun klanten) meer waarde uit digitale marketing kunnen halen.  Ze zijn op zoek naar  beter georganiseerde en geïntegreerde marketing technologie, training voor hun personeel en goede begeleiding bij data-analyse.

 

Global review of Data-driven Marketing and Advertising 2016

Waardecreatie uit datagedreven marketing(klik voor volledige grafiek)

Het is duidelijk: data vormt het fundament voor succesvolle marketing. Maar het gaat niet vanzelf. Investeren in technologie, integratie van silo’s en kanalen en training en ondersteuning is cruciaal om waarde te creëren uit data.

Op zoek naar advies over geïntegreerde oplossingen, training en ondersteuning bij datagedreven marketing? Neem contact met ons op!

Het volledige rapport van de Global review of Data-driven Marketing and Advertising 2016 is hier te downloaden.

Comments are closed.